marți, 23 februarie 2010

da` dovada?! unde e dovada?

acum ceva vreme am terminat leasingul la masina... cum s-ar zice, am devenit proprietar!
asa ca a trebuit sa fac demersurile necesare pentru a inscrie noua proprietate (asa o cheama in termeni legali; eu ii spun "tancutu`"!) pe numele meu... ceea ce s-a dovedit a fi mai traumatizant decat sa-ti cumperi o motoreta in Thailanda!
m-am interesat din vreme ce (de) acte imi trebuiesc si am plecat intr-o zi, convins ca va fi numai prima dintr-un sir de cel putin trei, la lupta cea mare! avea sa fie una din marile surprize! pana seara era totul rezolvat, iar eu mi-as fi dorit sa dureze trei zile!
pe langa toate cele la indemana mai trebuie platita o taxa la CEC si facute copii dupa toate actele... ma gandesc io cu mintea mea slaba: ma, un copiator s-o gasi acolo, ca e institutie publica si sigur s-au trezit destui pampleci in fata ghiseului ca au uitat sa faca o copie dupa te miri ce document, asa ca s-or fi saturat si aia si si-au luat un xerox... nu mai pierd timpul prin oras si cu asta... da` agentie CEC n-are cum sa fie, mai ales de cand s-au mutat in camp...
asa ca am plecat in cautarea unui CEC, ceea ce nu-i tocmai usor de gasit!... l-am gasit, am platit, URA!, am plecat...
UAAAUUUU!!!! ce sediu si-au tras baietii!!! SERVICIUL REGIM PERMISE DE CONDUCERE SI INMATRICULARE A VEHICULELOR! numai placuta de la intrare cat i-o fi costat, sa incapa tot numele asta! laser, frate! in interior plasme pe toti peretii, afisaje electronice pe care rulau informatii, difuzoare in care se faceau tot felul de anunturi!... si, in ciuda noastra, a tuturor, un ghiseu CEC!!! am inghitit in sec si m-am autoflagelat mintal pentru neincrederea in autoritatile noastre... si asa, rosu in obraji de rusine, ma indrept catre biroul INFORMATII...
- buna ziua! un copiator unde pot gasi, va rog?
- nu exista!
SOC! si nu m-am maritat!
- mergeti dumneavostra vis-a-vis... gasiti acolo...
ok! deci e CEC, dar nu e copiator! buna socoteala...
n-am de ales si plec acolo unde am fost indrumat... ies din cladire (o secunda am avut impresia ca aceasta s-a rotit  cateva grade, orientandu-se dupa soarele care isi vedea linistit de drumul lui) si dau sa traversez...
cu siguranta erau acolo si cand am ajuns eu prima data, dar eram prea incantat de ceea ce vedeam (amintiti-va numai placuta cu numele institutiei!) ca sa-i bag in seama... pe trotuarul de vis-a-vis se agitau O MULTIME de barbati si femei, strigand cat puteau la toti cei care treceau pe acolo...
- un xerox, domnu?!
- ... xerox, domnu?!
- coperta tip nou pentru talon?
- asigurare ieftina! domnu!?
- ... xerox, ............
- doriti asigurare?!
TOTI, in acelasi timp, strigand la TOTI cei care le ieseau in cale! m-au luat in primire inca inainte sa trec strada... una din femei m-a ochit (atunci am inteles ca nu strigau haotic, ci se adresau fiecare cate unuia dintre noi, ei stiind cui, numai noi nu ne dadeam seama) si m-a luat in primire!
- asigurare, domnu?!
- am!
- cerere tip?!
- am!
in tot acest timp, sub tirul intrebarilor, am depasit gloata vazandu-mi de drum... nu ca asta i-ar fi descurajat! intrebarile loveau acum din spate! de la un moment dat incepi sa intelegi ca unul din ei vorbeste CU TINE! eu o aveam pe doamna mea... din pacate pentru ea, se parea ca am de toate...eram de-acum la vre-o 15m distanta cand m-a lovit:
- atunci sunteti in regula! mi-a strigat...
am ramas pironit locului, m-am intors usor pe calcaie si am inclinat din cap...
- va multumesc!
ce oameni de treaba, domnule! odata ajuns am inteles ca "vis-a-vis" nu e un loc oarecare! e o industrie! tot ceea ce ar fi trebuit, logic, sa gasesti la giseul de unde tocmai ai plecat, gasesti aici! inclusiv bunavoita! mi-au facut copii dupa acte si, bonus, mi le-au aranjat si in ordine... aveam sa inteleg asta odata intors cand am observat cum functionarul le trece in revista, enuntand, cu voce tare, denumirea documentului, si documentul apare, exact in locul potrivit, fara sa-l caute prin teanc... astea servicii!
m-am intors triumfator! aveam totul pregatit! doar fusesem asigurat... si, nu stiu de ce, dar am crezut-o pe doamna mea (nu ii mai pot spune altfel!) mai mult decat toate afisele de pe peretii institutiei publice...
o alta minune a tehnicii civilizate: apesi pe un buton si un aparat iti da un numar! un numar de ordine care, la momentul potrivit, apare afisat pe una din numeroasele plasme, anuntandu-te la ce ghiseu sa te prezinti... nu-i minunat?
cu biletelul in mana te asezi pe unul din numeroasele scaune puse la dispozitia ta... apuse sunt vremurile alea cand stateai in picioare ca prostu... acum stai jos ca prostu... e adevarat, nimeni nu te impiedica sa stai ca desteptu`, dar cand ii vezi pe toti ceilalti stand jos ca prostii parca te simti prost...
nu dupa mult timp mi-a venit randul... am inaintat catre ghiseul indicat, mandru ca traiesc in tara asta! uite ce sediu are o institutie publica de la noi! ca la ei! sa ii mai aud ca ne fac inapoiati! evident, sunt in regula cu toate documentele...
- bun! in doua ore va ridicati noul talon de la ghiseul din dreapta!...
in numai doua ore! UAUUU!!!
- nu mai pot sta doua ore acum... trebuie sa ajung la serviciu... vin maine sa-l iau...
- maine e sambata. nu avem program cu publicul.
- aha! atunci vin luni...
- cum doriti... dar nu puteti pleca cu masina...
- cum sa nu plec cu masina? dar cu ce? si cu masina ce se intampla?
- pai nu puteti circula cu ea pentru ca nu aveti talon...
- cum n-am talon? pai nu e la dumneavoastra? nu e expirat, sau ceva...
- e la noi, dar daca va opreste vre-un echipaj in trafic?
- pai le spun ca e la dumneavoastra, pentru preschimbare... dansii verifica, dumneavoastra confirmati, si gata! nu e ca si cand ar fi expirat, sau l-am uitat acasa... e la autoritatea in drept pentru preschimbare, conform procedurilor!
- noi nu suntem autoritatea...
- AOLEU! ma scuzati, poate am gresit eu... nu sunteti SERVICIUL REGIM PERMISE DE CONDUCERE SI INMATRICULARE A VEHICULELOR???
- ba da...
- pai?
- pai, si ce!? politia rutiera este o institutie, noi suntem alta institutie...
- cum asa?
- pai asa... dansii au atributii sa va controleze in trafic, noi avem alte atributii...
- atunci dati-mi o dovada! ca atunci cand imi este ridicat permisul... tot dansii il ridica si tot la dumneavoastra ajunge... dar mi se da o dovada, ca sa pot circula pana acasa... macar...
- o dovada pentru doua ore? hai, dom`le!...
- pai dati-mi pentru 3 zile! nu v-am spus ca ma intorc luni?
- nu se poate!
- de ce?
- ca nu se poate!
- a! dumneata esti fan Caragiale?
- nu cunosc! dumneata ai chef de cearta?
- DA! poate ca vi se pare o smecherie ca puteti elibera noul document in NUMAI doua ore, dar eu nu pot sta acum doua ore aici... mai am si altceva de facut! ma intorc mai tarziu, maine, luni! cum sa nu pot circula cu masina? pe vremea cand dura doua saptamani, n-as fi putut folosi autoturismul in tot timpul asta???
- dumneata stii ce zice legea?
- ce zice legea?
- legea nu zice, domnule, nici ca e la autoritate pentru preschimbare, nici ca l-ai uitat acasa, nici ca l-ai pierdut... zice "nu poseda asupra sa!"... eu v-am explicat, dumneavoastra faceti cum doriti...
si zicand asta a facut dreapta-mprejur si a plecat! cei care au facut armata stiu ca nu exista decat stanga-mprejur, dar va jur ca militianul din fata mea a facut dreapta!
"nu poseda asupra sa"... asta mi-a rasunat in urechi urmatoarele doua ore cat am asteptat, stand jos ca prostu...
cu vreo zece minute inainte de expirarea celor doua ore m-am prezentat la ghiseu...
- numele dumneavoastra?
am spus numele si functionarul l-a tastat repede...
- pfiu!!! de ce nu va invatati, domnule, sa asteptati? n-au trecut doua ore!
- ma gandeam ca este un termen maximal... poate ca talonul meu este in cutia cu taloane din spatele dumneavoastra... daca va uitati, poate...
- nu e! reveniti dupa doua ore, doua ore si ceva... nu mai veniti inainte!, zise el, fara sa se miste de pe scaun.
- a! ...si ceva...
dupa fata functionarului am inteles cam ce fata aveam eu... omul s-a ridicat instantaneu si a plecat undeva in spate... cu treaba, desigur... m-am asezat la locul meu, pe scaun...
"nu poseda asupra sa"... aha! asta inseamna ca atunci cand ma va mai opri in trafic un echipaj si-mi va cere actele, tre` sa fiu prost sa le mai dau! ca de obicei se duce agentu cu ele la masina lor sa le verifice... si ma trezesc, doamne fereste, cu celalalt agent (ca sunt intotdeauna doi!) ca vine si-mi cere actele! si degeaba ii spun eu ca sunt la colegul lui, ca-mi da cu legea-n cap!
- imi pare rau, nu posedati asupra dumneavoastra!
asa ca doua ore am stat eu si m-am gandit... o sa le prezint actele de departe: permisul intr-o mana, talonul in cealalta si asigurarea in dinti! n-au decat sa copieze datele asa, si sa se duca sa verifice dupa notite!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu